Régen írtam már a Restoration sámánokról, szóval itt az ideje, hogy újra írjak kedvenc kasztomról. A téma a WoD-ban érkező változások és újdonságok.
Bár főleg a sámánokról van szó, van néhány olyan rész is, ami minden kasztot és specet érint, így talán érdemes elolvasnia a non-shaman játékosoknak is.
Fontos megemlítenem, hogy a következőkben leírtak még bőven változhatnak, ne vegyünk semmit készpénznek. Ezenkívül elképzelhető, hogy kimaradt valami: örömmel pótlom, ha jelzitek.
Az új lvl100 talentek (alpha)
1. Rainstorm - Condensation Totem
Condensation Totem - 15 másodpercig hat, 30 mp CD van rajta
Leidéz egy water totemet, ami összegyűjti az overhealek 5%-át, és átadja a sámánnak Spell Power formájában a következő Healing Wave, Greater Healing Wave, Chain Heal, Riptide és Healing Surge spellre.
Tulajdonságai:
- A Spell Power nyereség nem exponenciálisan növekvő.
- A Spell Power nyereség mértéke nagyban függ a választott spelltől és az overheal mértékétől.
- A talent erősen skálázódik a statokkal, ezért a kiegészítő későbbi szakaszában nagyon vonzó választási lehetőség lesz.
2. Storm Elemental Totem
5 perc CD van rajta. Ez egy air totem, ami egy Greater Storm Elemental-t idéz meg. Az elementál széllökésekkel támadja az ellenfeleket, majd a sebzés 100%-át 15 yardos környezetében álló játékostársakra egyenlő arányban elosztja healként.
Tulajdonságai:
- Az elementál tuningolható a Primal Elementalist-el, így Primal Storm Elemental lesz belőle.
- Lesz egy single targetre ható hosszú CD idős spellje, a Gale Force (fellöki az ellenfelet).
- 6 yardos környezetében a játékosok 60%-os mozgási sebesség bónuszt kapnak.
- Call Lightning: 3 sec cast, 10 sec CD. Egy ellenfélre erős villámcsapást mér (400%-át a Spell Powernek), és feltölti az elementált 15 másodpercre. A feltöltődött elementál sebzése és gyógyításai 100%-os bónuszt kapnak ilyenkor.
3. Reach of the Elements - High Tide
Passzív talent. A Chain Heal átugrik a Riptide-olt játékosra is. Az ugrásoktól nem csökken az ereje.
Tulajdonságai:
- Az extra ugrások száma limitálva van max. 3-ra a Glyph of Riptide miatt (leveszi a CD-t a Riptide-ról).
- A Chain Heal érinti a játékosokat amiket alapból is érintene, majd átugrik a maximum 3 Riptide-os játékosra is. 1 játékost nem érinthet kétszer egy Chain Heal.
- A talenttől függetlenül ugyanúgy megéri majd sebzett Riptide-os játékost Chain Healelni.
Korábbi talentek változásai
Echo of the Elements
Passzív talent. A képességeink proccolhatják. A következő Riptide, Healing Rain, Purify Spirit spellünkre hat: nem aktiválják a CD-jét (tehát használható újra rögtön).
Tulajdonságai:
- Engedi, hogy pl. 2 Healing Rain-t tegyél le egymás után. A szabály, miszerint egy Healing Rain lehet csak lent, el lett törölve.
Primal Elementalist
Az új Storm Elemental-ra is hatással lesz.
Elemental Blast
Hatással lesz ezentúl az Intellectre is. (Eddig a crit, haste, mastery-re volt hatással, amelyikből a legtöbb volt, ahhoz adott 3500-at.) A cement sámánoknál Agility-t fog adni persze.
Ancestral Guidance
Replikálja az összes sebzés és heal 20%-át (40% volt eddig).Elég erős nerf a Resto sámánokat tekintve.
Szintező perkek (91-99lvl)A szintező perkek módosítják a spelljeinket 91 és 99 szint között, extra funkciókat kapnak. 3 csoportba soroljuk őket: direct heal, indirect heal, non-heal perk.
Direct heal perkek:
- Improved Chain Heal: az elsődleges target +50% healt kap belőle.
- Improved Earthliving Weapon: 50%-al növeli az Unleash Elements direct healjét Earthliving Weapon használata esetén.
- Improved Healing Wave: 20%-al növeli az erejét.
- Improved Healing Surge: 20%-al növeli az erejét.
Indirect heal perkek:
- Improved Riptide: csökkenti a CD-t 1 másodperccel.
- Improved Healing Rain: növeli az erejét 10%-al.
- Improved Tidal Waves: Növeli a castidő csökkentő hatását és a crit esélyt 10%-al.
Non-heal perk:
- Improved Lightning Bolt: 20%-al növeli a sebzését.
Főbb változásokStat Squish
Az itemlevel megváltozik a WoD-ban, szóval sokkal kevesebbet fogunk sebezni, healelni, és az életünk is kevesebb lesz. Ez természetesen mindent és mindenkit érint majd a játékban.
HP növekedés
A fentiekkel egyidőben PvP okokból mindenki HP-ja duplázódni fog. A sebzés és heal viszont nem. Ez csökkenti a PvP-ben a burst-öt, de nyilván hatással lesz a PvE-re is.
Skálázódás változásai
A healing spelleknek ezentúl nem lesz alap heal értéke, hanem teljes egészében a Spell Power-től függenek. Ez azt okozza majd, hogy a healek erőssége egyenes arányosan növekszik majd a HP növekedésével, így ahogy haladunk előre a kiegészítő folyamán, csökkennek majd a tierek közti váltás okozta nehézségek (healstílus váltásra kevésbé lesz szükség egy új tierben).
A manaregeneráció is változik: ezentúl sokkal több alap manaregen-ünk lesz, és sokkal kevesebb manaregen-t kapunk majd Spirit-ből. Ez azt okozza majd, hogy sokkal egyenletesebb lesz a healelés nehézsége a kiegészítő haladása alatt: az első tierben kevésbé lesznek gyengék a healerek, és az utolsó tierben kevésbé spammelős.
Az intellect ezentúl nem növeli a critet. A theorycrafterek örülhetnek, könnyebb lett a dolguk.
Haste breakpoint
A Haste breakpointok megszűnnek. A lépcsők helyett az extra healek a HoT-okból egyenes arányosan fognak növekedni a Haste-tel. Emiatt nem kell majd mindig átalakítani a geart, hogy meglegyen 1-1 haste szint.
A periódikusan ismétlődő sebzések és healek ezentúl dinamikusan újrakalkulált sebzés, heal, crit és szorzó értékeket kapnak minden egyes ticknél. Egy még aktív DoT és HoT újrakasztolásával ezentúl kitolódik majd a duration, maximum 130%-ig.
Restoration specifikus változásokA főbb változások, talentek, perkek mellett vannak spec specifikus változások is, s mivel ez a cikk a resto sámánokról szól, így az őket érintő specifikus változásokról lesz szó a következőkben.
Törölt spellek
Néhány spellünket elveszik különböző okokból. Először nézzük a fontosabbakat.
A Healing Wave-et törölték és a Greater Healing Wave kapja meg ezt a nevet. A heal stílus kialakításához meg kell különböztetni a magas (lassabb heal olcsón) és alacsony hatékonyságú spelleket (gyors, erős és drága).
- Hatékonyabb spellek: Healing Wave, Riptide, Healing Rain
- Erősebb spellek: Healing Surge, Chain Heal
- A Healing Wave kb a felébe kerül majd a Healing Surge-nek és körülbelül ugyanakkorát healel majd.
- A smart healek random játékost fognak healelni, de előnyben részesítik a játékosokat a petekkel szemben, és a játékosok közt is előbb a sérültek lesznek a célpontok.
- Nincs többé határa a lerakható Healing Rainek számának, de továbbra is lesz rajta CD.
A fontosabbak után nézzük a többi spellt: alapvetően megmetszették a spelleket, hogy fokozzák a kaszt élményét (több hangsúly lesz a sajátosságokon), illetve hogy csökkentsék a használandó gombok/spellek számát.
Healing spell változások:
- Az Ancestral Awakening törölve lett.
- A Healing Tide Totem kizárólag a Resto specnek elérhető.
Többi spell:
- Flametongue Weapon nem elérhető többé a Resto sámánoknak.
- Frostbrand Weapon kizárólag a cement sámánoknak elérhető.
- A Lava Burst lecseréli a Primal Strike-ot az elemental és resto sámánoknak.
- Magma Totem kizárólag a cement sámánoknak elérhető.
- Rockbiter Weapon törölve lett.
- Stormlash Totem törölve lett.
- Water Shield kizárólag a resto sámánoknak elérhető és lecseréli a Lightning Shield-et.
További sámán specifikus spell változásokHealing spellek
- A Chain Heal minden ugrással 15%-ot veszít erejéből.
- Unleash Life nem erősíti már a Healing Rain-t, de cserébe a direct healje 100%-al erősebb lett.
- Healing Stream Totem 50%-al kevesebbet gyógyít.
- Earth Shield ezentúl 40%-át healeli a Spell Powernek, a 2554+62.3% helyett.
- Glyph of Chaining nem add többé 2 sec CD-t a Chain Healnek.
- Tidal Waves 30% critet ad a Healing Surge-re, és 20% kasztidő csökkentést a Healing Wave-re (30%-ról).
Mana költség változások (jelenlegi érték -> WoD érték) Base Mana %-ban
- Chain Heal 20.5% -> 17.5%.
- Healing Rain 58% -> 27%.
- Healing Stream Totem 11% -> 9.5%.
- Healing Surge 38.5% -> 23%.
- Unleash Elements 13% -> 7.5%.
- Earth Shield 23.5% -> 14%.
- Healing Tide Totem 8% -> 7%.
- Healing Wave 19.5% -> 11.5%.
- Riptide 15.5% -> 9%.
További spell változások
- Glyph of Totemic Recall: 25% manavisszatérítés a jelenlegi 75% helyett.
- Mana Tide Totem: a játékostársak Spiritjét növeli 50%-al (jelenleg a sámán spiritjének 200%-át adja). Változatlan marad a sámánra gyakorolt hatása, tehát magunkra nézve marad a 200% spirit. Továbbra is figyelmen kívül hagyja majd az ideiglenes Spirit buffokat.
- Earthliving Weapons: ezentúl a healing done-t növeli 5%-al (a healing Spell Power emelése helyett).
- Conductivity: nem aktiválódik a restok sebzésétől, sem a nem restok healjétől (tehát restonak healtől, nem restonak sebzéstől aktiválódhat csak).
- Telluric Currents: ezentúl a maximum mana 1.25%-át adja vissza a Lightning Bolt a manaköltség alapú számítás helyett.
- Earth Elemental: 90%-os sebzéscsökkentést kap, cserébe 1000%-al több threat-et generál.
- Tidal Waves: a Healing Wave kasztidejét csökkenti 20%-al (30% helyett).
Végszó
A változásokkal kapcsolatban az a véleményem, hogy a resto sámánok ezentúl sokkal inkább specifikáltabbak lesznek, kevesebb az áthajlás a DPS specek felé (ez fordítva is igaz, de erről nem ebben a cikkben volt szó). Sok spell nerfet kapott. A kékek azt mondják, hogy a resto sámán egy remek healer, és a fenti változások sem fogják tönkretenni. Emellett a manaköltségek jelentősen csökkentek, ennek köze van a Spirit jelentőségének megváltozásához.
Azt gondolom, hogy a WoD-ban sokkal inkább kell majd a meglévő manával gazdálkodni, mert bár sokkal olcsóbbak a spellek, a regeneráció lassabb lesz és okosan kell gazdálkodni vele. Jelenleg nincs sok jelentősége, hogy 80, vagy 30% manán vagy (normal raid szinten), mert nagyon hamar és könnyen fel lehet töltődni (illetve az erősebb spellek is hamar leszívnak). Ennek az ingadozásnak a spektruma lesz szűkebb ezután.
Az új lvl100 talentek egyszerűen fantasztikusak és érdekesek is.Nagyon izgalmas mind a 3, köszönöm a resto sámánok nevében. Nekem leginkább a Condensation Totem tetszik, 2 okból is: 1: egy gyors ütemű totem (rövid hatóidő, rövid CD), ami szerves része lesz a rotának, nem pedig egy 3 vagy 5 perc CD-s burst spell (amiből köszönöm, de nem kérek többet). 2: totem
A totemek jók, a totemeket mindenki szereti. A totem egy fantasztikus játékelem, amivel nagyon izgalmas játszani.
Sok éve a resto sámán a mainem (Ulduar óta), és meglepő módon sosem tudták úgy elszúrni, hogy élvezhetetlen, vagy gyenge healer legyen. Ezért merem feltételezni, hogy most is megkapja majd a kellő figyelmet.
Sajnos a többi kasztról idő és hozzáértés hiányában nem fogok hasonló cikket írni, ezt kár is tőlem várni. A formázási és nyelvhelyességi hibákért elnézést, egy türelmesebb napon (holnap?) majd kiigazítom.
Köszönöm, hogy elolvastátok a cikket, éljenek a resto sámánok, és egyetek sok krumplit.
Kurei: csak egyetérteni tudok veled.
A healer (és persze a DPS) változtatások mennek a végre értelmes PVP irányába, mert az egy vicc, hogy most instant full Hpra tolja magát egy healer arenában. Tudom ez a rengeteg CC miatt van, hiszen a rövidebb cselekvési ablak miatt kell ez, de mivel a CC csökken, a healn is esik, hála istennek.
Mondjuk a ez sok cast és kevesebb szakítás érdekes mix lesz, a mannafogyás pedig üdvözítő. WOTLK arena éppen emiatt volt jó, CC helyett a konstans damage volt inkább a döntő, sokkal kevesebb burst kilengéssel. Nekem úgy tűnik a shaman is éppen ezt a vonalat igyekszik követni, de sosem volt healerem, így csak kívülállóként szemlélem a dolgot XD